У 2025 році троє дітей зверталися до лікарні з травмами, пов'язаний з використанням електросамокатів. Про це повідомив Юрій Довгополий, директор «Житомирської обласної дитячої клінічної лікарні».
Статистика охоплює період по 15 червня 2025 року, втім саме 15 червня у Житомирі стався ще один інцидент з самокатом: двоє хлопців збили дівчину, яка чекала автобуса на зупинці. До лікарні вона планувала звернутися лише наступного дня.
За перших п’ять місяців 2024 року кількість дітей, які отримали травми через самокати становила 56 осіб, з них 30 госпіталізували. Тоді як за 2023 рік кількість дітей, які отримали травми через самокати за аналогічний період становила 20, з них троє були госпіталізовані.
Через використання самокатів зростає кількість дитячого травмування в Житомирі.
Також варто зазначити, що у статистиці від обласної дитячої лікарні відображені лише звернення до лікарні. Насправді випадків травмування чи інцидентів з самокатами може бути більше.
Як і випадків аварій, пов’язаних із самокатами.
До поліції з початку 2025 року 9 разів зверталися з повідомленнями про ДТП за участю осіб, які керували електросамокатами. З них 5 повідомлень — про ДТП з потерпілими. Одне повідомлення про ДТП, де потерпілим був пішохід.
Про це Журналу Житомира повідомили у відповіді на запит до Головного управління нацполіції області. Заступник начальника ГУНП повідомив, що у відомстві не ведуть статистики ДТП за участю електросамокатів.
Електротранспорт як зручний та швидкий спосіб пересування по місту набув великої популярності в Україні. У Житомирі прокат електросамокатів вперше з’явився в 2021 році. Тоді ж місто зіткнулося і з проблемами, пов’язаними з їх використанням: неврегульованості використання цього виду транспорту та відсутності контролю за неповнолітніми користувачами, дитяче травмування, порушення правил дорожнього руху та ДТП.
Спроби врегулювати ситуацію з електросамокатами
До квітня 2023 року правила використання електросамокатів обмежувалися лише рекомендаціями компаній з прокату. Утім, водіїв самокатів на рівні закону все ж визнали повноцінними учасниками дорожнього руху. Відтоді електросамокати підпадають під визначення «транспортний засіб» і повинні рухатися якомога правіше проїзної частини. Їх слід облаштувати світловідбивальними елементами, а водії мають одягати шоломи. Заборонено їздити тротуарами та пішохідними доріжками.
Та в правилах дорожнього руху наразі немає визначення, що таке електросамокат чи моноколесо. А права та обов'язки нових учасників руху мають бути закріплені у правилах безпеки дорожнього руху для користувачів легкого персонального електротранспорту. Їх мають розробити Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України разом із Міністерством внутрішніх справ України.
І наслідки відсутності врегулювання цього питання не забарились: у травні 2023 року у Житомирі стався гучний випадок: на пішохідній Михайлівській чоловік на електросамокаті збив дитину. Після цього в місті були спроби вирішити ситуацію з цими транспортними засобами: спочатку представники міськради просили користувачів їздити на електросамокатах повільніше, посилаючись на відсутність положень про них в ПДР, та констатували відсутність зонування їх дії.
Варто зазначити, що нині є проєкт закону про зміни правил дорожнього руху із внесенням обов’язків та правил для водіїв електросамокатів. Він зареєстрований 29 січня 2024 року і пропонує встановити, що право керування електричними транспортними засобами матимуть особи з 14 років.
Окрім прав, передбачені і обов’язки: транспортний засіб повинен належно обладнаний та технічно справний, керманичі мають бути тверезими, рухатися або велосипедною доріжкою/ по праву сторону проїзної частини/ тротуаром зі швидкістю не більше 20 кілометрів на годину. При перевищенні швидкості мають застосовуватися штрафи.
Міський голова Житомира, а тоді це був Сергій Сухомлин, під час публічного звіту у травні 2023 року розповідав, що з самокатами намагалась боротися і муніципальна інспекція, адже їх хаотично кидали на вулицях міста. Працівники інспекції почали збирати їх на вулицях та приносити в міськраду, втім як результат — отримали кримінальне провадження. Тоді самокати повернули компанії з прокату, а справу закрили.
Як іще міська влада намагалась розв'язати питання електросамокатів
Це питання неодноразово виносили і на сесію міськради. Зокрема, 7 червня 2023 року депутат Іван Мартинчук наголосив, що статистика дитячих травмувань зростає, і що в місті треба не забороняти, а врегулювати питання самокатів.
Тоді ж наводили приклади про смертельні аварії за участі цих транспортних засобів. Наприклад, у Вінниці під колесами вантажівки загинув 10-річний хлопчик, який раптово виїхав на електросамокаті на пішохідний перехід. Водій не встиг загальмувати, і дитина померла на місці. В Одесі зіткнулися двоє юнаків, і від потужного удару об асфальт один із них отримав серйозні травми голови. На Тернопільщині чоловік на моноколесі потрапив під колеса маршрутки — він їхав проїжджою частиною, а водій автобуса його не помітив. Постраждалий помер у кареті «швидкої».
Депутати вирішили дослідити це питання, зокрема вивчити досвід Львова, а також винести на наступну сесію.
Після цього відбулось засідання комісії Житомирської міської ради, присвячене питанням регулювання руху електросамокатів у місті. На зустрічі були представники трьох з чотирьох компаній кікшерінгу, які є в місті: «ECOS», «JET.UA» та «Bolt». Від компанії «ПРОКАТайся» нікого не було. Представники влади та компаній з прокату обговорювали посилення правил для електросамокатів: обмеження їх роботи в комендантську годину, запровадження навчань та «міські посвідчення» для дітей 10-12 років, обмеження швидкості на пішохідних зонах, врегулювання паркування, введення номерних знаків та підтвердження особи через «Дію». Обговорювали також штрафи для порушників, спільне звернення до Кабміну. Компанії-оператори тоді заявили, що готові до співпраці, щоб підписати офіційне зобов'язання.
І поки тривали переговори, у Житомирі сталася ще одна аварія за участі неповнолітніх на самокаті. Зіткнулися водій автівки «ЗАЗ» та двоє 13-річних дітей, яких доставили до лікарні. Тоді ж поліція Житомирської області повідомила, що з березня по липень 2024 року було зареєстровано понад 20 повідомлень про дорожньо-транспортні пригоди, учасниками яких стали водії електросамокатів. Серед таких подій: падіння з транспортних засобів, зіткнення з автомобілями та наїзди на пішоходів.
Згодом заступник Житомирського міського голови повідомив Суспільному, що на пішохідній вулиці Михайлівській та на пішохідних зонах Нового бульвару у Житомирі обмежили швидкість руху електросамокатів з 20 до 5 кілометрів на годину. Крім того, заблокували рух самокатів у комендантську годину. Також тоді він зазначив, що на всі інші пропозиції міської ради компанії мають відповісти до липня 2024 року.
А в грудні 2024 року на сесії міськради знову порушили питання врегулювання руху електросамокатів. Тоді депутати звернулися з цим питанням до Кабінету міністрів України.
Та наразі в місті все ще можна спостерігати як неповнолітніх на самокатах, так і приклади їх неправильного використання та паркування. Зокрема, нещодавно голова обласної організації УТОС Ірина Смірнова розповіла, що в травні 2025 року в Житомирі жінка з інвалідністю по зору першої групи перечепилася через електросамокат і травмувалася. Також вона зазначила, що такі випадки непоодинокі.
Що думають містяни
Нещодавно Журнал Житомира провів опитування про ставлення до самокатів серед читачів у телеграм-каналі. Воно не є репрезентативним, втім більша частина з тих, хто відповів, вважають, що самокати часто заважають і створюють небезпеку.
Також нагадуємо основні правила при використанні самокатів:
- користуйтесь захисними шоломами та іншими засобами безпеки, а у темну пору доби світловідбивальними елементами;
дотримуйся вимог дорожніх знаків та сигналів світлофора. Будьте обережними на пішохідних переходах та дотримуйтеся правил їх проїзду; - рухаючись тротуаром, пам'ятайте про пішоходів, уникайте швидкості, що може створити небезпеку;
- рухаючись дорогою, дотримуйтесь правої сторони;
- не керуйте електротранспортом у стані сп’яніння;
- підтримуйте транспортний засіб у справному стані.
Раніше Журнал Житомира писав і про випадки аварій з самокатами на території Житомирської області. Зокрема, у Бердичеві Lexus збив 14-річну дівчинку на самокаті: дитина переїжджала перехід. А в Малині двоє підлітків впали з самоката: 15-річна дівчина потрапила в лікарню з травмою голови.
Також читайте: безпечно їздити на електросамокатах навчали підлітків у громаді на Житомирщині.