З 1 квітня електронна система обігу гумдопомоги стане обов’язковою для волонтерів. Нові правила ввезення волонтерами гуманітарної допомоги тестували 4 місяці, пише УП.
Що змінюється з 1 квітня?
Щоб завести гуманітарну допомогу в Україну, волонтерським організаціям необхідно:
- Зайти на сайт good.gov.ua та авторизуватися як отримувач гумдопомоги за допомогою Кваліфікованого електронного підпису (КЕП). Для реєстрації вказується ЄДРПОУ організації, за яким з реєстру далі підтягується інформація про місце її реєстрації та керівництво. Так БФ присвоюється індивідуальний номер у Єдиному реєстрі.
- Заповнити перелік вантажів, які будуть завозитися, у розрізі категорій вантажу. Форма декларації відповідає паперовій, яка діяла раніше: це "спрощена" декларація із зазначенням обсягу та типу вантажу.
- Згенерувати унікальний код гуманітарного вантажу. Цей код використовується під час проходження Митниці замість паперової декларації. З моменту реєстрації вантажу до моменту перетину ним кордону даються 30 днів.
Після завезення допомоги в Україну гуманітарка розподіляється, і в системі генерується автоматичний звіт з інформацією про те, куди були розподілені товари. Зазначається лише населений пункт, без детальних адрес.
Коли вантаж перебуває на території України, БФ зобов’язані прозвітувати про її використання до 15 числа наступного місяця з моменту ввезення, але не більше ніж через 90 днів.
Цей звіт формується в електронній системі автоматично, адже підтягує інформацію про ввезені вантажі. Натомість потрібно вказати, яка кількість була передана набувачам, яка – залишилася на складах, скільки зіпсувалося чи не було прийнято фондом через неналежну якість.
З 1 грудня 2023 року і до 1 квітня 2024 року діє тестовий період, що дозволяє використовувати як паперові декларації за старими правилами, так і електронні. З 1 квітня використання електронної системи є обов’язковим.
У разі порушення вимог звітування фонд втрачає статус отримувача допомоги на шість місяців.
Важливою зміною є також скасування для волонтерів потреби отримувати листи-звернення від військової частини або іншого набувача, який свідчить про потребу в тій чи іншій продукції. Цей лист надається працівникам Державної митної служби (ДМС) на кордоні.
Крім того, фізична особа, зокрема військовослужбовець, може бути набувачем гуманітарної допомоги, тож передача тепер не обов'язково має бути лише на в/ч.
Як пройшов тестовий період і що далі
Міністерка соцполітики Оксана Жолнович зазначила, що кількість зареєстрованих отримувачів гумдопомоги зросла з 1 грудня з 1000 юросіб до 8 тисяч на сьогодні.
За час дії тестового періоду для ввезення 13 тис вантажів були сформовані електронні декларації. Заступник міністерки Назар Танасишин уточнив, що це – близько половини всіх декларацій на гумдопомогу, за весь час дії електронних декларацій.
Діє цілодобовий колл-центр при міністерстві, і кількість звернень зменшилася, адже волонтери розібралися, як працювати з новою системою. У міністерстві припускають, що кількість звернень знову зросте з 1 квітня. Номер телефону колцентру: + 044 494 19 10.
Наразі Мінсоц працює над публічним дашбордом, де буде видно статистику щодо отримання гумдопомоги у розрізі регіонів. Військову допомогу візуалізувати не будуть, проте ця інформація буде для внутрішнього користування, аби уникнути подвійних поставок допомоги і синхронізувати закупівлі з Міноборони.
У майбутньому міністерство планує масштабувати облік також і внутрішнього обігу гуманітарної допомоги.