Незабаром початок опалювального сезону. КП «Житомиртеплокомуненерго» протягом міжсезоння проводило роботи по підготовці до запуску тепла.
Що зроблено? Наскільки місто готове? Яким буде наступний опалювальний сезон? Про це та інші важливі питання розповідає в інтерв’ю директор КП «Житомиртеплокомуненерго» Житомирської міської ради Дмитро Рогожин.
- Наскільки підприємство готове до початку опалювального сезону?
- Після завершення опалювального сезону навесні ми вже розуміли, де нам потрібно робити аварійно-технічні роботи. Критичних поривів під час останнього опалювального сезону не було, але ми розуміли, де виникли проблеми, що потрібно замінити або підлатати. В планах на міжопалювальний сезон у нас був ремонт траси на Пушкінській та Гоголівський. Це дві великі траси. Зараз ми закінчуємо там роботи. І фактично у цьому році завершуємо всі магістральні мережі за програмою Європейського банку реконструкції та розвитку. Це 12 основних магістралей. У нас залишиться ще 2 в рамках інвестиційної програми на наступний рік. Тоді будуть тільки наші оперативні роботи, які продовжуємо робити планово.
Цього року закінчили роботи в центрі міста, на вул. Мала Бердичівська, всі центральні розв’язки, щоб забезпечити необхідну гідравліку. Котельні практично готові до запуску. Днями закінчуємо встановлення одного газового вузла обліку в рамках капітального ремонту. Продовжуємо виконувати профілактичні роботи. Цього року дуже великий об’єм робіт проведений по повірці лічильників. Ми 3 роки тому встановили їх у великій кількості за гроші міста і тепер потрібно було пройти атестацію.
- Цього року будинкові лічильники не встановлювались. Чи буде взагалі продовжено роботи по встановленню вузлів обліку у будинках?
- Вартість встановлення лічильників в перспективі мають внести в послугу в абонплату, щоб ми могли їх ставити за рахунок інвестиційної програми. Зараз можемо вирішити проблему лічильників тільки так. Але це значні кошти. Ще за старими цінами, щоб повністю забезпечити місто лічильниками, нам потрібно було 27 млн грн. У міста коштів на них немає. У нас 60 ІТП на складі лежить, які місто має дофінансувати. Доводиться обирати, що робити в першу чергу. І зараз пріоритет запуск електростанції на районній котельні РК-10.
- Підготовка до опалювального сезону відповідальність не тільки підприємства, але й споживачів. Чи готові вони?
- Зараз ми проводимо роботу з соціальною сферою. Школи вже повністю пройшли перевірку, садочки в процесі. У лікарні ми не зупиняли подачу теплої води, мережі працювали, тому ми розуміємо стан їхньої готовності, проблем там не буде. Школи, садочки закінчують ремонті роботи і ми планово заповнюємо мережі.
Дещо відстає житловий фонд. Традиційно пасуть задніх одні й ті самі керуючі компанії і ВЖРЕПи. Це не наша зона відповідальності і з ними буде проводити роботууправління комунального господарства міста. Наразі, понад 80% житлових будинків пройшли першу перевірку.
- Одне з головних питань опалювального сезону – ціна на газ. На які тарифи розраховувати споживачам?
- Звичайно, на підготовку до зими сильно впливає ціна на газ. У нас в цьому питанні є дві незрозумілі речі з законодавчими актами. Перший – Меморандум про взаєморозуміння щодо врегулювання проблемних питань у сфері централізованого постачання теплової енергії та постачання гарячої води, який був нами виконаний і внаслідок якого підприємство і місто отримало великі збитки. Фактичні збитки склали 45 млн грн., з них 25 млн грн. має компенсувати держава, але ще цього не зробила, а 20 млн грн. – прямі збитки міста та підприємства.
Друге невирішене питання – Закон 3508 про забезпечення врегулювання заборгованості за спожиті енергоносії теплопостачальних та теплогенеруючих організацій, підприємств централізованого водопостачання і водовідведення, який вступив в силу і залишилось підписати всі нормативні акти для того, щоб сформувати різницю в тарифах і компенсувати її, починаючи з 2016 року. Який буде порядок і яку суму нам спишуть або компенсують поки незрозуміло, також стоїть питання списання пені та штрафів. Ці питання потрібно вирішити до початку опалювального сезону, щоб розуміти, яким буде баланс підприємства.
Ми підписали комерційну угоду з «НафтогазТрейдингом». У нас є 2 ціни на газ: одна для населення, яка дотована і гарантована державою на рівні 7432 грн за кубометр без транспортування. І є комерційна ціна для бюджетних та госпрозрахункових установ, вона нестабільна та доходить до 17000 грн за кубометр без транспортування. Тому питання, з якою ціною для бюджетних установ ми зайдемо в опалювальний сезон – також є дуже серйозним.
- Тобто тариф визначити поки що неможливо?
- Ми не можемо зараз формувати тарифи в незалежності від того чи буде він приведений до вартості на закінчення минулого сезону. За законом потрібно прийняти 100% тариф, винести його на виконком, прорахувати всі види тарифів для населення. Потім отримати дотування від міста та вийти на ту ціну, яка має бути фіксована на рівні минулорічної. Ми не можемо це зробити, оскільки досі немає типового договору надання послуги, в першу чергу для населення, який має розробити та оприлюднити Мінрегіонів. Обіцяють, що він буде на 15 вересня. Тільки в цьому випадку ми маємо право з 15 жовтня робити нарахування за наші послуги на рівні того тарифу, який буде.
- У минулому опалювальному сезоні була проблема з дуже низьким рівнем оплати населення за послуги. Що очікувати цього року?
- Нас перевели на ринкові відносини. Ми зобов’язані місяць в місяць платити за газ, електрику та їхнє транспортування. А газ, наприклад, на місяць тільки для населення це порядку 100 млн грн, а то і більше. Ці платежі ми маємо закривати грошима населення. Місто не може нас дотувати щомісяця.
І тут ми стикаємось з низькою платіжною дисципліною. Якщо населення заплатить 100%, то ми за місяць можемо розрахуватись за газ. А якщо 80% то ми не можемо це зробити. Тому постає питання покращення платіжної дисципліни. Будь-яке подібне підприємство може працювати за 2 умов: перша - 100% тариф (не збитковий) і друга - 100% оплати. 5 % недоплати населення в цьому році це буде 50 млн грн. Мусимо розраховувати на зміни в законодавстві за якими будуть нараховуватись пеня та штрафи, стягуватись борги стягувачем без згоди платника на підставі документів, передбачених законами, арештовуватись карткові рахунки, арешт майна, виїзд за кордон. Тоді людина буде думати і розуміти, що потрібно платити за послуги. За продуктами у нас ніхто без грошей не ходить, а з послугами чомусь думають, що так можна.
- Перша комунальна електростанція в місті внесе корективи в опалювальний сезон?
- Електростанція – це можливість заміни дорого газу. Тепло, яке ми отримаємо, як побічний продукт роботи ТЕЦ, буде на 30% дешевшим. Ми активно готуємось до запуску ТЕЦ. Основні роботи вже завершені. Місто виділяє кошти вчасно. Але ми не можемо їх освоїти через систему Прозоро, системи тендерів та системи коригування кошторисів. Ідеальних кошторисів не буває і в результаті численних погоджень у нас більше роботи з паперами, ніж на об’єкті.
Днями також був проведений тендер по другій ТЕЦ, яка буде розміщуватись в районі гормолзаводу. Незабаром буде оголошено переможця і почнуться подальші роботи. Тендер на велику суму – понад 10 млн євро.
- На яку дату початку опалювального сезону орієнтується підприємство?
- Традиційно це десь в районі 15 жовтня. Але все залежить від погодних умов. Сезон почнемо тоді, коли середньодобова температура буде протягом 3 діб нижче за +8 градусів. В першу чергу починаємо соціальну сферу: перинатальний центр, лікарні. Садочки незалежно від температури ми маємо почати опалювати за заявою закладу, якщо температура там буде нижче санітарної норми 22-23 градуси.
«Місто не може нас дотувати щомісяця». Директор Житомиртеплокомуненерго дав інтерв'ю напередодні нового опалювального сезону
- 9 вересня, 2021 13:31