У пояснювальній записці до цього законопроєкту зазначається, що «темпи оновлення парку рухомого складу автомобільного транспорту приватних перевізників не відповідають потребам сьогодення» і «частина транспортних засобів, що обслуговують міські автобусні маршрути, за своєю конструкцією та пасажиромісткістю морально застаріла», передає НВ.
У пояснювальній записці також сказано, що «більшість рухомого складу міст України − це автобуси, місткість яких не перевищує 22 пасажирських місць і строк експлуатації яких становить понад 10 років», тобто маршрутки.
Серед причин такого становища перераховуються:
- нестабільність економіки в країні;
- різке зростання вартості валюти;
- високі відсотки банківських кредитів;
- постійне збільшення цін на паливно-мастильні та комплектувальні матеріали в умовах регульованих тарифів.
Першим проблемним питанням у сфері пасажирських перевезень автотранспортом названо нестачу сучасних великогабаритних, зокрема низькопідлогових, транспортних засобів для задоволення потреб споживачів транспортних послуг, у тому числі осіб з обмеженими фізичними можливостями.
Законопроєкт визначає новий термін — «суспільно важлива послуга з перевезення пасажирів». Згідно із законопроєктом, це «послуга з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, що становить загальний економічний інтерес».
У законопроєкті сказано, що суспільно важливі послуги з перевезення пасажирів мають здійснюватися автобусами, пристосованими для перевезення пасажирів з інвалідністю та інших маломобільних груп населення, насамперед тих, які пересуваються в інвалідних візках.
Також такі автобуси повинні бути обладнаними пристроями зовнішнього звукового інформування пасажирів із порушенням зору про номер і кінцеву зупинку маршруту, звуковими та візуальними (текстовими) системами у салоні для інформування пасажирів із порушенням зору та слуху про зупинки та GPS-трекерами.
Таким чином, якщо законопроєкт стане законом, виявиться що маршрутки, які зараз здійснюють більшість перевезень в українських містах, цим нормам не відповідають.
Створенням та впровадженням системи надання суспільно важливих послуг з перевезення пасажирів автомобільними маршрутами, згідно із законопроєктом, має займатися місцева влада.
«Збільшення обсягів залишків коштів на рахунках місцевих бюджетів свідчить про суттєве зростання дохідної частини місцевих бюджетів. Такі тенденції дають можливість місцевим органам влади забезпечити належне функціонування сфери пасажирських перевезень і самостійно розв’язувати питання транспортного розвитку громад без звернення до центральних органів влади стосовно виділення додаткових коштів з державного бюджету», — зазначається в пояснювальній записці до законопроєкту.
Законопроєкт вводить термін «організатор перевезень» — це орган виконавчої влади та орган місцевого самоврядування, який забезпечує організацію пасажирських перевезень на відповідному автобусному маршруті загального користування.
Цей орган повинен буде:
- здійснювати замовлення (закупівлю) транспортних послуг відповідно до законодавства про публічні закупівлі;
- встановлювати у замовленні види та обсяги пільгових перевезень та визначати порядок компенсацій автомобільним перевізникам, які здійснюють перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, збитків від цих перевезень;
- встановлювати тарифи на проїзд автомобільного перевізника під час надання суспільно важливої послуги з урахуванням економічно обґрунтованих витрат і обґрунтованої частини прибутку;
- переглядати рівень тарифів у зв’язку із зміною умов виробничої діяльності та реалізації послуг, що не залежать від господарської діяльності перевізника, в тому числі в разі зміни вартості палива більш як на 10 відсотків.
Нагадаємо, виконавчий комітет планує в 2021 році підняти вартість проїзду в громадському транспорті Житомира на 1 гривню.