В Україні внесли зміни у шкільну програму у зв’язку зі збройною агресією росії. Діти отримають більше знань про життя в умовах війни й не будуть вивчати творчість більшості російських письменників.
Відповідні зміни опублікувало Міністерство освіти й науки України.
В міністерстві наголошують, що до робочої групи, яка працювала над оновленням навчальних програм, увійшли представники провідних закладів вищої освіти, органів державної влади, депутати ВРУ, науковці, директори шкіл, учителі, а також представники громадських та неурядових правозахисних організацій, професійного середовища, засобів масової інформації.
Історія України
Учням пропонується погляд на СРСР як на державу імперського типу.
Також у школі вивчатимуть не тільки інструменти насильства, якого в ХХ столітті зазнавали українці, а й опору йому.
Суттєві зміни пропонуються в частині найновішої історії, насамперед подій, пов’язаних зі збройною агресією РФ проти України.
У програмі з історії з'явиться окремий блок, присвячений російсько-українській війни, яка розпочалася в 2014 році.
Наголошується на геноцидних діях політичного керівництва і російського війська щодо українців, національному опорі проти агресії рф та міжнародній підтримці України.
Окрім того, оновили перелік термінів:
- "присвоєння суверенітету" (у значенні привласнення, захоплення суверенітету УСРР союзним центром);
- "русскій мір";
- "рашизм".
Вислів "політика русифікації" буде замінений на "політику російщення", також буде уточнено контекст застосування поняття "колабораціонізм".
Захист України
У змісті навчальної програми предмета "Захист України" посилять військово-патріотичну складову.
Програму доповнено інформацією про сучасну російсько-українську війну та Героїв цієї війни, про досвід ведення бойових дій. Також переглянуто та доповнено теми розділів з вогневої підготовки, домедичної допомоги та цивільного захисту.
Основи здоров'я
У програмі предмета розширено зміст першого розділу "Безпека і здоров'я людини", який вивчається на початку навчального року в кожному класі.
Додано питання, що пов'язані з ризиками воєнного часу, зокрема: сигнали оповіщення населення, дії під час повітряної тривоги, обстрілу тощо, надійне і ненадійне укриття, протимінний захист та поводження з вибухонебезпечними і незнайомими предметами, надання домедичної допомоги та психологічної самодопомоги тощо.
Основи правознавства
До курсу додали питання, пов’язані з правами людини, з російсько-українською війною та з Міжнародним гуманітарним правом.
Географія
Переглянуто обсяг навчального часу на вивчення країн у світлі сучасної російсько-української війни.
Також у зміст теми "Країни Азії" додано інформацію про Республіку Корея, її місце у сучасній політичній карті світу, модель економіки, міжнародні зв’язки України з Республікою Корея.
Зарубіжна література
Зі шкільної програми вилучені твори російських і білоруських авторів. Натомість додані твори зарубіжних письменників.
Зокрема, вивчатиметься творчість Жана де Лафонтена, О. Генрі, Анни Ґавальди, Ульфа Старка, Джона Бойна, Ері́ка-Емманюеля Шмітта, Йозефа Рота тощо.
Замість творів російських поетів до шкільної програми включили вірші світових ліриків: П’єра Ронсара, Роберта Бернса, Йогана Вольфганга фон Гете, Генріха Гейне, Адама Міцкевича.
Однак у школі будуть вивчати твори письменників, які писали російською мовою, але життя та творчість яких були тісно пов’язані з Україною. За вибором вчителя на уроках зарубіжної літератури діти зможуть вивчати твори Миколи Гоголя, Володимира Короленка.
Повість Михайла Булгакова "Собаче серце" вивчається за вибором вчителя і учнів.
У списку творів для додаткового читання залишили для вибору вчителем твори Ільфа і Петрова "12 стільців" та Анатолія Кузнецова "Бабин Яр". Також вирішили залишити вивчення творів кримськотатарського письменника Таїра Халілова.