У Житомирі продовжують активно розробляти велоконцепцію і учасники стратегічної сесії вже оприлюднили основні веломаршрути, які планують створити у місті.
13 жовтня відбулась презентація першої редакції Концепції розвитку велосипедної інфраструктури Житомирської міської територіальної громади.
Станіслав Клименко розповів про основні ідеї концепції та шляхи досягнення комфортного руху велотранспортом у Житомирі.
Головними цілями концепції є:
- Створення звʼязної та інтегрованої велотранспортної мережі;
- Підвищення мобільності населення;
- Поліпшення транспортної доступності;
- Підвищення безпеки дорожнього руху;
- Розвиток систем прокату персонального транспорту;
- Популяризація велосипедного руху;
- Покращення екологічного стану громади;
- Покращення фізичного та ментального здоровʼя населення;
- Стимулювання місцевої економіки;
- Розвиток туристичного потенціалу громади.
Стан велосипедної мережі у Житомирі наразі
Наразі у Житомирі майже повністю відсутня велосипедна мережа, проте дослідження показують, що громада має активний велосипедний рух та високий запит суспільства на розвиток велоінфраструктури.
«У 2023 році спостерігається особливо жвавий рух на Київській, майдані Перемоги, Покровській, Великій Бердичівській, проспекту Незалежності, Старому бульварі, в районах Гідропарку та Зарічани. Активно пересуваються і мешканці села Вереси», — зазначає Станіслав Клименко.
Велосипедна мережа у Житомирі почала розвиватись у 2018 році, коли облаштували велосмугу на вулиці Небесної Сотні довжиною 200 метрів, що пролягає від вулиці Львівської до Київської. Смуга облаштована розміткою і не відділена від проїзної частини, що суперечить нормативній базі.
У 2019 році на вулиці Велика Бердичівська облаштували велосипедні смуги за рахунок звуження смуг. Схема організації дорожнього руху охоплювала ділянку протяжністю 800 метрів від майдану Соборного до Старого бульвару. Окремі ділянки цієї смуги не відповідали нормативним показникам.
Також велосипедна доріжка довжиною 300 метрів прокладена на набережній Шодуарівського парку. Вона не утворює жодного транспортного сполучення, отож є скоріш рекреаційним обʼєктом.
У Житомирі діє дозвіл на проїзд велосипедами річки Тетерів через пішохідний міст. Наявна ділянка зі спільним рухом велосипедистів і громадського транспорту на вулиці театральній. Пішохідною вулицею Михайлівською велосипедисти також вільно рухаються.
У 2023 році велосипедні смуги було влаштовано на вул. Ціолковського (0,55 км), на Корбутівському провулку (0,35 км). Двосторонні велодоріжки розміщені на вул. Гонти від Станишівського майдану до вул. Комерційної по осі 0,6 км.
«Останні зроблені за рахунок існуючих тротуарів, що провокуватиме конфлікт між пішоходами та велосипедистами», — підкреслює Станіслав Клименко.
Також у 2023 році почалась розробка проєктно-кошторисної документації для капітальних ремонтів вулиць Радивилівської, Фещенка-Чопівського, Театральної, Ріхтера, Жуйка, Вітрука, Космонавтів та Лесі Українки загальною протяжністю 14, 5 км. При цьому мешканці села Вересів, що відноситься до Житомирської територіальної громади, взагалі позбавлені будь-якої велосипедної мережі, повʼязаної з містом.
Вся вищеперечислена мережа не повʼязана між собою. Розробка сучасної велоконцепції має на меті якомога краще повʼязати веломережі.
Фото: ЖМР
На мапі зеленим продемонстровано наявні маршрути велотранспорту, а червоним — ті, які міська рада планує організувати.
Також розробники велоконцепції оприлюднили наявні сильні та слібкі сторони, можливості та загрози у сфері велосипедної інфраструктури в Житомирі.
Фото: ЖМР
Окрім цього, було досліджено вікове та гендерне співвідношення велосипедистів у Житомирі.
Фото: ЖМР
Де пролягатимуть основні маршрутні шляхи у Житомирі та поруч з містом
За розробленою Тимофієм Нагорним, Аліною Кундіч та Михайлом Тацієм велоконцепцією, веломережа повинна вкрити більшу частину Житомира. На околицях міста її слід поєднати із міжміськими маршрутами. Всередині міста шлях велосипедиста повинен пролягати через міські, рекреаційні та туристичні маршрути.
Міська веломережа повинна забезпечити звʼязки між житловими, діловими, промисловими районами, а також центром міста, залізничним вокзалом та обʼєктами загальноміського значення.
«Враховуючи сформовану схему вулично-дорожньої мережі Житомира, міська веломережа матиме трасування вздовж Київської вулиці та шосе, проспектів Миру та Незалежності, вулиць Корольова, Великої Бердичівської, Івана Гонти, Чуднівської, Леха Качинського, Вільського Шляху, Покровської, Східної, Шевченка, Селецької, Вітрука, Вокзальної, Михайлівської, Старовільської та Перемоги», — каже Станіслав Клименко.
Квартальна веломережа призначена для місцевого велотранспортного руху. Вона повинна забезпечувати зручний підʼїзд до житла, надавати дітям можливість їздити до школи та друзів.
Фото: ЖМР
Міжміські маршрути — це проміжна ланка між міською та регіональною мережею. Велосмуги на них розраховані на 1-2 години руху ними і зазвичай прокладаються вздовж доріг загального користування.
Навколо Житомира пропонується створити велосипедні маршрути до села Вереси та сусідніх громад: Глибочицької, Високівської, Оліївської, Березівської, Тетерівської Станишівської, Новогуйвинської, Черняхівської, Гришковецької, Чуднівської, Бердичівської, Андрушівської, Коростишівської.
Міжміські веломаршрути сполучатимуться з міською мережею Житомира на вулицях Вересівський та Вільський Шлях, Корольова, Івана Гонти, Жуйка, Чуднівська, Соснова, Фізкультури, Андріївська, Покровська, проспект Миру, старий Бульвар, Київське шосе.
Фото: ЖМР
Також Житомир може приєднатись до міжнародного веломаршруту Eurivelo 4, який починається у Києві, проходить через Ірпінь, Бучу, Житомир, Тернопіль, Львів, далі — через Польщу, Чехію, Німеччину, Нідерланди, Францію.
У Житомирі міжнародний веломаршрут пропонують прокласти наступним чином:
Фото: ЖМР
Також у Житомирі планують облаштувати рекреаційні веломаршрути, які пролягатимуть через ландшафтні, рекреаційні та природно-заповідні фонди. Зазвичай вони пролягають у міських та приміських зелених зонах, окремо від вулиць та доріг.
«Головними рекреаційними вузлами у Житомирі є Шодуарівський парк, його набережна та Гідропарк. Веломаршрути сполучатимуть ліси біля сіл Вереси, Левків, Барашівка, Вишпіль, проходитимуть біля садового товариства Вчелька, Зарічанський та Смоківський лісопарки, озера Швиридівське, Крошенське, Лісове та став у с. Вишпіль. Також велошлях йтиме через Соколовський та Богунський карʼєри, набережні та долини річок Тетерів, Камʼянка, Мала Путятинка, Гнилопʼять, РУсятинка, Крошенка, Лісна та пляжі на них. Також до маршруту входитимуть скелі на Голові Чацького, Тетерівську та Житомирську дамби та Левківський поріг. До маршруту обовʼязково включать парки та сквери громади (в тому числі Замкова гора, Старий і Новий бульвари, Ботанічний сад, Контактний зоопарк при Поліському національному університеті, популярні місця для риболовлі та активного відпочинку («Лісова Україна», стадіони «Спартак» і «Полісся», скейт-парк)», — зазначає Станіслав Клименко.
Фото: ЖМР
Туристичні веломаршрути у Житомирі пролягатимуть через Музей космонавтики, ставку Гайнріха Гіммлера «Гегевальд», Музей науки і техніки «Політехнік», скансен «Ремісничий двір» та інші.
«Новітнім відкриттям є Кмитівський музей образотворчого мистецтва неподалік Житомира. У Житомирі можна відвідати меморіальні садиби-музеї винахідника Сергія Корольова та письменника Володимира Короленка. У селі Левків розташована споруда маєтку графа Нірода», — підкреслюють розробники велоконцепції.
Фото: ЖМР