Літо – час активної підготовки до опалювального сезону. Минулий сезон у Житомирі видався непростим.
Що чекати у наступному в інтерв'ю пресслужбі КП розповів директор «Житомиртеплокомуненерго» Дмитро Рогожин.
– Опалювальний сезон в умовах війни – завдання не просте. Чи якось по-іншому, ніж зазвичай, до нього готується підприємство?
– Ми всі розуміємо, що зима може бути важкою через можливі перебої з газом або зниженням його тиску, електрикою, через можливе нанесення авіаударів. Тому завдання, яке стояло перед нами – розробити план заходів для швидкого усунення наслідків таких ситуацій та максимально ефективно забезпечувати теплом ті заклади соціальної сфери, які будуть працювати під час опалювального сезону. Насамперед це школи та садочки в яких є укриття, КП «Лікарня №1», КП «Лікарня №2 ім. В.П.Павлусенка», перинатальний центр, обласна лікарня. Для того, щоб бути ефективними в таких умовах, нам потрібно бути забезпеченими спеціальною технікою. В рамках проєкту енергетичної безпеки ми звернулись до міжнародної організації USAID. І зараз очікуємо, що нам нададуть допомогу у вигляді аварійної машини, яка б могла проводити комплексно та автономно ремонтні роботи, екскаватора, поповнення аварійного запасу підприємства. Також сподіваємось отримати пересувні котельні та генератори, які будуть працювати в екстрених умовах, щоб не допустити розмерзання в системі.
Щодо планових робіт, які ми зазвичай ведемо в міжопалювальний період, то вони практично завершені. До опалювального сезону ми готові.
– У таких умовах про розвиток не йдеться?
– Щось ми зараз потягнути не можемо. Так, наприклад, через низьку платіжну дисципліну житомирян, не змогли провести ремонти декількох трас за інвестиційною програмою. Фактично цього року робимо ремонт тільки траси на вулиці Князів Острозьких, і то в борг, бо є гостра потреба її відремонтувати. Минулого року там було багато поривів.
Водночас міжнародні організації допомагають нам завершувати вже розпочаті програми. В цьому році ми закінчуємо ремонт всіх мереж та встановлення ІТП (індивідуальні теплові пункти) за спільною програмою уряду Швейцарії СЕКО. Вони, з огляду на ситуацію, пішли нам назустріч та виділили додатково кошти на закінчення робіт по електростанції та на 20 ІТП. Розглядається питання фінансування решти 40 ІТП спільно з містом.
Також зараз розробляємо декілька проєктів під які готові зайти інвестори, але про них розповімо згодом.
– Які зараз борги населення за тепло?
– Було 150 млн грн, зараз залишилось 120 млн грн боргу, але це тільки по сезону, є ще попередні борги. У нас і так був збитковий тариф на 8%, зараз він збитковий на 20%. Це додаткове навантаження - 20 млн грн за сезон, 60 млн грн нам виділяє місто на зарплату. Відповідно до Меморандуму щодо непідвищення тарифів на тепло, вартість за опалення ми збільшувати не будемо. І це дуже критична ситуація для підприємства і для міста. Я дуже сподіваюсь на те, що житомиряни зрозуміють, що питання погашення боргів — це питання збереження опалювальної системи міста. Житомир не в зоні активних бойових дій, але у нас тут свої важливі завдання. Умови, в яких ми опинились, б'ють по підприємству. Бюджет міста не гумовий, щоб підтримувати комунальну інфраструктуру. І наш вклад в перемогу – це зберегти нашу інфраструктуру, важливо, щоб житомиряни це усвідомили та почали активніше закривати борги.
– Як вплине на опалювальний сезон теплоелектростанція, яку відкривали восени минулого року?
– Ми поки не можемо запустити ТЕЦ в режимі виробництва електроенергії та поставити на баланс, поки немає документації. Все, що від нас залежало, ми зробили, зараз питання у наших італійських партнерах. В будь-якому разі ТЕЦ працюватиме в режимі генерації тепла, щоб зекономити газ. Але навіть при такій роботі, станція минулого року дала нам можливість зекономити 80 млн грн.
– В перші дні війни від авіаударів постраждали котельні. Яка там ситуація зараз?
– Це був ще опалювальний сезон, і нам потрібно було швидко відреагувати. Взагалі, я пишаюсь нашим колективом. Кожен був на своєму місці, кожен виконував свою роботу, незважаючи на ситуацію.
Місто також залучало нас на інші потреби, були іноді ризиковані завдання, ми впорались. Дві котельні постраждали від авіаударів, і там окрім інших проблем були вибиті вікна. Житомирське підприємство «Марк», яким керує Олександр Рабінович, зробило нам дуже великі вікна за 3 дні практично в подарунок.
В ті дні ми всі працювали як єдина команда: комунальники, підприємці, житомиряни.
– Багато хто побоюється, що у квартирах взимку буде холодно. Чи варто очікувати зниження температур?
– Нормативи температурного режиму поки не змінились. Ми будемо економити, тому що змушені це робити. Нам хочуть довести на 10% менше об'ємів газу. Їх потрібно або замістити, або мерзнути. Так Київ, наприклад, пізніше розпочав минулий опалювальний минулий сезон та раніше завершив. Ми розпочали та завершили вчасно. І будемо намагатись робити все, щоб в оселях житомирян було тепло і сподіваємось, що житомиряни також допоможуть нам працювати ефективно, розраховуючись вчасно за тепло.