З 1 січня у Житомирській області згідно з законом про ліквідацію МСЕКів припинили роботу бюро медико-соціальної експертизи. Замість них працюватимуть експертні команди, які ухвалюватимуть рішення щодо встановлення інвалідності. На Житомирщині таких комісій створили 66 у десяти лікарнях області. У цих командах працює 261 лікар.
Про це під час брифінгу у пресцентрі Житомирської ОВА розповіла Валентина Донець, т. в. о. директора департаменту охорони здоров’я обласної військової адміністрації.
«По різних профілях – це міська лікарня №1 та №2. Кластерні лікарні — це в містах Звягель, Коростень, Бердичів й Овруч. Враховуючи, що в Овручі маленька лікарня й там всього дві команди створено, то це буде тільки для місцевих жителів із загальними захворюваннями. Які є спеціалізовані профілі? Звичайно, це обласний онкологічний диспансер, де є онкологічний профіль, в обласному протитуберкульозному диспансері будуть оцінюватися люди з захворюванням на туберкульоз, в обласному медичному центрі з різними психіатричними захворюваннями. В обласній клінічній лікарні це кардіологічний, травматологічний, офтальмологічний та гематологічний профілі», — говорить Валентина Донець.
За її словами, заявку про проходження оцінки повсякденного функціонування людини на офіційний портал наразі подають або сімейні лікарі, або профільний лікар. Обрати можна будь-яку експертну команду по Україні.
«Система сама, щоб не було ніякої корупції, вибирає дату і час для пацієнта. Тобто ми на це вплинуть якось не можемо, що от того пацієнта треба прийняти в такий день, в такий час і в такого лікаря. Тобто електронна система обирає ту групу, яка є на цей час вільною. І з моменту подачі електронного направлення має пройти не більше 30 днів, тобто за місяць людина має пройти цю комісію і вже отримати заключення», — говорить Валентина Донець.
Утім система, про яку йдеться, нині працює в тестовому режимі, тому в деяких лікарнях адміністратор визначає, яка експертна команда буде оглядати пацієнта.
«Є певні проблеми з роботою системи, але ми працюємо лише 2 тижні, і є перенавантаження. І, знову ж таки, в систему зайшли абсолютно нові які не працювали раніше в медико-санітарній експертизі, вони також вчаться. І ми ці команди і цих лікарів навчали протягом листопада і грудня. Це ті люди, які лікуючі лікарі, які надавали медичну допомогу, які стояли в операційній, які лікували і так далі. Але хочу зазначити ще, що частина працівників, простих працівників, які працювали в цій системі, і сьогодні вони чесно пропрацювали в цій системі, вони є лікарі, вони здобули диплом, вони сьогодні можуть бути зараховані в лікувальні заклади і працювати як лікарі за тим фахом, за яким вони навчалися і були. І вони можуть залучатися до певних команд. Тобто це абсолютно не суперечить законодавству», — розповіла Валентина Донець.
На питання про те, скільки часу треба на те, щоб електронна система запрацювала, очільниця департаменту охорони здоров’я наразі відповісти не змогла .
«Я не готова коментувати, я можу сказати, що нам потрібен певний час, щоб люди, які прийшли нові в систему, навчились працювати в цій системі. Ми не створювали цю систему. Ми не маємо впливу на неї, вона абсолютно централізована і не нами вона керується. Запрацює вона за рік, запрацює вона за два чи ще щось, я не можу сказати», — розповіла Валентина Донець.
Нова система має допомогти людям уникнути черг, говорить очільниця департаменту охорони здоров’я.
«Людині буде приходити запрошення в конкретний заклад на конкретний час. Але сьогодні ми говоримо про дуже різний контингент, і не всі мають гарний смартфон, електронну пошту, гарно працюючий інтернет. Тобто сьогодні все-таки ми не виключаємо, що адміністратор буде прозвонювати пацієнта, дублювати цю функцію», — розповіла Валентина Донець.
Результати огляду пацієнт має отримувати на електронну пошту або рекомендованим листом. Доступ до цифрового рішення також має лікуючий лікар, а інформація про інвалідність автоматично передається до соціальної сфери.
«Якщо людина не погоджується із тим висновком, який надала комісія, вона може її оскаржити. Оскарження проводиться лише один раз. Тоді ось пакет документів із заявою заявника відправляється в Інститут експертизи міста Дніпро. І там вже та комісія або підтверджує, або не підтверджує той висновок. Плюс, якщо комісія бачить, що є недостатньо фактів для встановлення групи інвалідності, вони мають повне право направити людину на дообстеження. Але це має бути не більше одного разу. Тобто не може бути такого, що людина буде роками ходити, щось доносити», — розповіла Валентина Донець.
Загалом до лікарень Житомирщини, у яких працюють експертні команди, у січні направили 846 справ про розгляд інвалідності.
Раніше Журнал Житомира писав, що Міністерство охорони здоров’я визначило перелік лікарень, у яких працюватимуть експертні команди з оцінювання повсякденного функціонування особи. Окрім того, в МОЗ розповіли, чи скасують безоплатні огляди для людей з інвалідністю та пояснили як військовим встановити групу інвалідності після ліквідації МСЕК.
Скільки фейкових інвалідностей скасували в Україні після корупційних скандалів — читайте тут. А як в Житомирській області пройти оцінювання повсякденного функціонування — читайте за посиланням.