Про те, чому конфіскують авто на іноземній реєстрації та чи можна їх повернути, пише "Обозреватель".
Як можна втратити автомобіль?
Кілька років тому Андрій із сином купили автомобіль на європейській реєстрації. Брали у знайомих, і ніяких проблем з машиною, як запевняли ті, не було. Після введення нових правил розмитнення сім'я вирішила "легалізувати" своє авто: поїхали на митний пост Городок, пройшли техогляд, зробили сертифікат, уже мали отримати документи на переоформлення в МРЕО та їхати додому. Але раптом їм зателефонував брокер і повідомив: виконавча служба забирає машину.
"Як нам пояснили, якісь проблеми з людиною, яка переганяла автомобіль, – каже Андрій. – У виконавчій службі нам сказали, що щодо цього автомобіля ми – ніхто. Винуватець той, хто переганяв авто і конфіскація відбувається ніби в нього".
Автомобіль обійшовся родині Андрія в 2,5 тис. дол, ще приблизно стільки ж заплатили за розмитнення і послуги брокера. Андрій продовжує шукати можливості, як повернути машину, але жодної впевненості в позитивному результаті в нього вже немає. Сім'я навіть не знає, де їхнє авто зараз.
"Я впевнений на 1000%, що ми машину вже втратили. Після суду її виставлять на аукціон і єдине, що мені запропонували, – її викупити. Але це ж смішно. Я заплатив за машину гроші і тепер її викуповувати? Простіше було спалити цей автомобіль у них перед очима. Була б совість чистіша. У мене з колег багато хто їздить на нерозмитнених авто".
Чому авто почали конфіскувати?
У листопаді 2018-го змінилося законодавство і ввели нову статтю про конфіскацію транспортних засобів за порушення режиму тимчасового ввезення та режиму транзиту. Суди почали виносити відповідні постанови, але виконавча служба їх не виконувала.
Це тривало три роки, поки навесні 2021-го не ухвалили новий закон про розмитнення і ці автомобілі не почали масово приїжджати на митниці.
"Відбувається таке. Є рішення суду про конфіскацію транспортного засобу. Цей автомобіль приїжджає на митницю і митниця повинна тимчасово його затримати. Людину фактично заганяють у капкан. Вона платить 30-40 тис. грн митних платежів, але йому виносять картку відмови в митному оформленні, викликають поліцію і виконавчу службу", – розповідає митний брокер і юрист організації "АвтоЄвроСила" Іван Казачук.
Громадяни, які самі завозили свій автомобіль і цілеспрямовано порушили режим, чекаючи на законопроєкт про розмитнення, зазвичай знають, що на їхнє авто може бути накладено арешт, тому намагалися вирішити проблеми до поїздки на митницю. З конфіскацією стикалися в основному ті, хто купив авто в Україні, як Андрій.
Як уникнути проблем?
Головне правило – працювати з юристом. За словами Казачука, митні брокери не мають доступу до реєстрів. І якщо щодо автомобіля є постанова суду, то вони про неї не знають. Тому автовласників закликають звертатися тільки до кваліфікованих брокерів, які працюють з юристами, або ж самим шукати юриста, щоб зробити належну перевірку.
"У мене ось сьогодні заїхало 40 автомобілів на митний термінал. Вчора-позавчора по кожному автомобілю прийшов звіт про відсутність постанови про конфіскацію. І я не хвилююся, що хтось із людей виявиться без авто", – говорить Казачук.
Якщо ж постанова є – це не кінець. Автомобіль також можуть розмитнити, але тільки після деяких маніпуляцій. Схема така:
- Адвокати оскаржать рішення про конфіскацію в суді.
- Коли рішення суду оскаржується, воно не набуває законної сили і перебуває в підвішеному стані. В цей час митне оформлення можливе.
- Після розмитнення копію декларації і чеки про сплату митних платежів надають до суду. Згідно із законом, суд повинен закрити справу через відсутність складу правопорушення.
Але от якщо на митницю потрапляє автомобіль, за яким є чинна постанова суду про конфіскацію, тоді щось змінити буде дуже складно.
Чи можна повернути автомобіль?
Як розповідає помічниця адвоката Ірина Лобанець, яка має досвід роботи з такими випадками, до них надходить по 10-15 дзвінків на день зі скаргами на втрату авто. У деяких випадках машину можна буде повернути, в інших – ні. Наприклад, якщо вилучений автомобіль завозив на територію України іноземець, знайти якого можливості немає, то і повернути автомобіль уже не вийде.
"Шанси повернути конфісковане авто зазвичай 50/50, – говорить Лобанець. – Останні законопроєкти, які стосуються розмитнення, не регулюють питання людей, яким були виписані штрафи або конфіскації. В суд ми йдемо з проханням: "Є закон, дайте нам розмитнитися". і далі вже все йде на волю випадку. В апеляції є як відмови, так і задоволення. Якщо в апеляції відмова – про авто дійсно можна забути".
Що в підсумку?
Загалом, далеко не всі власники "євроблях" стикаються з такими проблемами при розмитненні. Багатьом вдається легко пройти всі процедури, але бувають і випадки, в яких українці дійсно втрачають свій автомобіль і нічого не можуть зробити. Така конфіскація – не виходить за рамки закону. Адже поки автомобілі не "легалізовані" на території України, вони громадянам не належить.
Інше питання, що хвиля конфіскацій може негативно вплинути на процес масової легалізації "євроблях" у країні. Адже постраждалі своїм прикладом будуть переконувати всіх навколо, що їхати на митницю якраз не варто. А держава на такі ризики поки не реагує.