Головне:
- Приватники будуть проходити ТО раз на два роки на спеціальних майданчиках.
- Які компанії займуться оглядами автомобілів – вирішить Мінінфраструктури.
- Автобуси, маршрутки і вантажівки оснастять тахометрами і обмежувачами швидкості. За перепрацювання водіїв і їхніх начальників будуть штрафувати.
- На дорогах з'являться інспектори, які перевірятимуть водіїв комерційного транспорту.
Виїхав за кордон – на перевірку
Це вже не перша спроба повернути техогляди, які були скасовані в Україні в 2011 році. У 2017-му група депутатів зареєструвала подібний законопроект №7317, але до сесійної зали він так і не дійшов. У жовтні минулого року Мінінфраструктури також публікував на сайті для ознайомлення схожий проект. Тепер з'явився ще один документ.
Необхідність повернути техогляди чиновники пояснюють вимогою асоціацію між Україною – з одного боку, і ЄС, Європейською спільнотою з ядерної енергетики та їхніми державами-членами – з іншого.
Новий проект пропонує для власників приватних авто повернути обов'язковий техогляд із 2022 року. Проходити його доведеться вперше через чотири роки після реєстрації автомобіля, а потім кожні два роки. Таксі та комерційний транспорт повинні будуть проходити огляд щороку.
Крім цього, стати на техогляд доведеться і авто, яке виїжджало за кордон, також перевірять і так звані "євробляхи". У разі продажу або встановлення в автівці додаткового обладнання – техогляд теж стане обов'язковим.
Перевіркою технічного стану автомобіля повинні будуть зайнятися спеціальні пункти, які отримали сертифікацію від Мінтрансінфраструктури і внесені до реєстру МВС. До того ж цими пунктами не можуть бути СТО, автодилерські майданчики або пункти з продажу автокомплектуючих. На станціях із техогляду повинні працювати ліцензовані експерти, знову ж їх призначає міністерство.
Кожен водій, який пройшов такий огляд, отримає "свідоцтво про придатність транспортного засобу до експлуатації". У ньому може бути навіть електронний чіп. А дані про проходження огляду вносяться до реєстру.
Що перевірять
У проекті закону прописано і що саме збираються перевіряти під час ТО:
- Систему гальмування і рульового керування.
- Зовнішні світлові прилади.
- Шини і колеса.
- Пропускну здатність стекол (це стосується тонованих вікон).
- Газове обладнання автомобіля, якщо воно є.
- Ідентифікацію складових частин, систем, у тому числі і встановлених.
- Та інші частини, що стосуються безпеки руху й охорони навколишнього середовища (екологічні викиди).
Штрафи за перепрацювання за кермом
Торкнуться зміни і водіїв комерційного транспорту – як пасажирського, так і вантажного. Наприклад, зі вступом в силу закону зможуть штрафувати водіїв, які відмовили в перевезенні пільговику. Розмір штрафу становитиме 340-850 грн для водія і 1700 грн для його керівника.
На комерційні автомобілі зобов'яжуть встановити тахометри – прилади, які фіксують час у дорозі шофера. Якщо він крутив баранку більше 7 годин, за це покарають гривнею. Розмір штрафу залежить від перепрацювання. Для водія це 850-2550 грн, для його керівника – 1190-3400 грн. Тахометри повинні з'явитися з 1 липня цього року на транспорті, який займається міжнародними перевезеннями. А з 1 січня наступного року – на всіх автомобілях внутрішніх рейсів.
Якщо водій або його начальник надумає ухилятися і не надавати перевіряючим органам дані тахометра, пояснюючи це то відсутністю паперу, то браком карток, він буде оштрафований на 2550 грн. А другий раз вже заплатить штраф в 4250 грн.
Також із 1 вересня 2019 року перевізники зобов'язані будуть встановити на свої автомобілі обмежувачі швидкості.
Водії комерційного транспорту зобов'язані будуть кожні п'ять років здавати тести і отримувати картку водія. Для міжнародних перевезень це правило почне діяти з 2020-го, для внутрішніх – з 2022 року.
Перевіркою комерційного транспорту займеться "Укртрансбезпека", яка буде проводити придорожній огляд. Тобто фактично на дороги країни, крім поліції, ще вийдуть й інспектори, які зможуть зупиняти комерційний транспорт і перевіряти – чи пройшли вони техогляд, чи є у них картка водія, чи встановлені прилади й що вони показують.
Дорожня поліція може бути ефективнішою?
Експерт із перевезень і власник транспортної компанії Валерій Черненко вважає, що новий проект закону не має особливих перспектив.
"На ринок виводять нового регулятора – "Укртрансбезпеку". Саме цей орган чомусь визначатиме, кому дозволяти проводити техогляд, а кому ні. Він фактично узурпує ці функції. Нічого спільного з європейськими цінностями тут немає", – пояснив Черненко.
Крім цього, він говорить, що тахографи в автобусах, на комерційному транспорті стоять ще з 90-х років.
"Нічого нового в цьому немає. Просто ніхто не контролює ці прилади, хоча цілком могли б. Коли я очолював "Укртрансінспекцію", то ми перевірили автобуси, які везуть людей до Києва. Виявилося, що ніхто з водіїв не дотримується режиму відпочинку і роботи. А навіщо у них стоять тахографи – вони просто не знають і не звертають на нього уваги. Тому на наших дорогах і трапляються такі моторошні аварії", – вважає Черненко.
Автоюрист Єгор Штокалов, навпаки, позитивно оцінює документ.
"Законопроект передбачає так званий придорожній огляд, і він буде поширюватися на комерційні транспортні засоби: автобуси та вантажні автомобілі. Їх можуть зупинити і прямо на місці перевірити, провести поверхневий огляд автомобіля. Коли востаннє водій відпочивав, чи не перевищував він швидкості на останній дистанції. Це буде додатковий контроль, спрямований у першу чергу на безпеку пасажирів та інших учасників дорожнього руху від великогабаритних і великовагових транспортних засобів", – розповів він в ефірі ObozTV.
Повернеться торгівля талонами?
Гендиректор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко натомість вважає, що проект закону повертає в країну не техогляди, а торгівлю талонами, як це було до 2011 року, коли оглядами займалося ДАІ.
"Свого часу я сам пробивав, щоб техогляди в тому вигляді, в якому вони були, скасували. Я не хочу повернення торгівлі талончиками. А хочу проведення техоглядів, як у Європі. Наприклад, у Німеччині держава взагалі не втручається в цю сферу. Там акредитацію станцій для техоглядів проводить громадська організація німецьких автомобілістів. А в нас збирається цим займатися Міністерство інфраструктури. Виходить, що чиновник визначатиме, хто гідний проводити техогляд, а хто ні. Боюся, що це перетвориться в корупцію", – пояснив OBOZREVATEL Назаренко.
Також він вважає неправильним, що пункти ТО не повинні бути пов'язані зі звичайними СТО або станціями з продажу авто і комплектуючих.
"Ті, хто писав закон, вирішили, що в такому випадку механіки будуть знаходити поломки, щоб тут же заробити. Це нерозумно, тому що виходить: автомобіль заїжджає на ТО, там кажуть, що у нього є поломки, і він ТО не пройшов. І відпускають. У Німеччині таке потенційно небезпечне авто на дорогу не випустять. Його або відремонтують одразу ж на місці, або водій завантажить його на евакуатор і поїде на те СТО, яке йому подобається. Чому нас позбавляють такого права? Це моя справа, де я ремонтуватиму автомобіль, я маю право обирати, а мені забороняють", – каже Назаренко.
Що стосується компаній, які торгують іноземними автомобілями, то їм також заборонено проводити техогляди.
"Якщо на такий пункт заїжджає "Пежо" або "Мерседес" з бортовим комп'ютером, то експерти не зможуть його перевірити. Тому що програмне забезпечення та діагностичне обладнання від виробника є тільки на спеціалізованих станціях, на "Петрівці" його не купиш", – вважає Назаренко.
Що стосується ціни на проходження техоогляду, то в проекті закону нічого не говориться. Єдине, що може знизити розцінки – це конкуренція. Але Назаренко вважає, що якщо чиновники будуть самі вибирати, яким компаніям віддати право на огляди, то особливої конкуренції не буде.
Що таке "стекол"??? Так важко написати "шкла" чи "шклин"?