В Україні знову значно зросла кількість ДТП: За даними Патрульної поліції, в 2019 році аварій на дорогах стало більше відразу на 7% в порівнянні з 2018 роком. У цифрах рахунок йде на десятки тисяч випадків. Стало більше аварій із загиблими і постраждалими. Чому так відбувається, незважаючи на зусилля Патрульної поліції в боротьбі з порушниками і лихачами на дорогах, з'ясував сайт "Сьогодні".
На трасах гине в 30 разів більше, ніж на війні
Як видно з інфографіки, за 2019 рік в Україні сталося понад 160 тис. аварій на дорогах, або в середньому 440 на добу. Тобто майже по одному – кожні три хвилини.
За рік в ДТП загинули 3454 осіб, це в тридцять один (!) раз більше, ніж вбито в зоні бойових дій на Донбасі. Там, за даними Генштабу ЗСУ, за весь 2019 рік від рук ворогів полягло 110 бійців. А на мирних дорогах гинули ті ж 110 осіб кожні 2,5 дні.
Ще майже 33 тисячі осіб було травмовано в ДТП або стали після них інвалідами, це по 90 осіб за добу. У 2018 році загиблих за рік було на 105 осіб менше, постраждалих майже на дві тисячі менше.
Головні причини ДТП – швидкість і агресивна їзда
У Патрульній поліції дали однозначну відповідь на питання, чому стільки аварій. І погані дороги, що давно стали притчею во язицех, серед причин ДТП займають останнє місце, на їх частку припадає лише піввідсотка.
Зате майже 70% аварій відбувається з вини тих, хто любить мчати "з вітерцем", обганяє там, де це небезпечно, не дотримується дистанції. Ще 12% ДТП на совісті тих, хто не знає або не дотримується правила проїзду перехресть, ігнорує сигнали світлофора. Зазвичай це призводить до смертельних випадків. Приблизно однаковий відсоток ДТП на пішохідних переходах і з вини пішоходів, це відповідно 5,6% і 5,3%.
За словами автоюриста Вадима Володарського, якби пішоходи були уважнішими і дотримувалися правил дорожнього руху, таких випадків було б набагато менше.
"У правилах сказано: виходячи на" зебру", пішохід повинен переконатися, що це буде для нього безпечно. Якби пішоходи були уважнішими до своєї безпеки, обидва ці показники наближалися б до нуля", – впевнений Володарський.
До речі, нещодавно в Раді зареєстрували законопроект про посилення відповідальності пішоходів за порушення ПДР.
І найбільш кричуще за цинічністю порушення – пияцтво за кермом. Так, кількість ДТП через пияцтво менша, ніж, наприклад, через перевищення швидкості, але зазвичай наслідки їх набагато важчі (про це – див. нижче).
Найчастіші наслідки ДТП
У переважній більшості "результат" ДТП – це зіткнення автомобілів між собою або наїзд на людину, так відбувається у 80% випадків, по 40% на кожну. При цьому винному водієві загрожує тюремний термін, навіть якщо потерпілий вижив, але отримав травми середньої тяжкості (перелом – вже така травма). А відсидівши, вельми нелегко повернутися до повноцінного життя. Про такі випадки ми також поговоримо пізніше.
П'яний за кермом – вже злочинець
Цей слоган колись був законом для водіїв. Зараз – на жаль ...
Як повідомив заступник голови Департаменту патрульної поліції МВС України Олексій Білошицький, за 2019 рік патрульні склали понад 115 тис. протоколів за управління транспортом в нетверезому стані. Тим самим був побитий сумний "рекорд" 2018 року. По регіонах серед сумнівних "лідерів" Дніпропетровська, Київська, Харківська, Вінницька області та Київ.
За участю п'яних водіїв у 2019 році відбулося 1216 ДТП з потерпілими, 106 людей загинули, ще 1616 травмовані. Тобто виявлених водіїв-пияків, виявляється, в 70 разів більше, ніж потрапили в ДТП. Але на їхнє щастя, виявлені відбулися штрафом або позбавленням прав, а не опинилися на нарах, убивши когось на дорозі під п'яну руку.
"Випили? Викличте таксі, викличте драйвера, попросіть друга, знайомого підстрахувати вас, але ніколи не дозволяйте собі сісти за кермо нетверезим", – категоричний Білошицький.
Експерти: ДТП буде все більше, оскільки немає держстратегії безпеки руху
На думку експерта із законодавчого забезпечення безпеки дорожнього руху Володимира Караваєва, очікувати зниження кількості ДТП в Україні навряд чи варто. За його словами, в Європі ще в 2002 році була прийнята трирівнева концепція забезпечення безпеки на дорогах. Найнижчий, перший рівень безпеки – знання правил дорожнього руху і навички водіїв. Другий рівень – працюючі закони і контроль на дорогах. Третій, найвищий – державна стратегія безпеки на дорогах. Це система держуправління безпекою, повинен бути єдиний орган, як колись ДАІ, яка відповідала за безпеку руху.
У тому числі це і пасивна безпека – відбійники, розділові смуги, розв'язки в різних рівнях, круговий рух на в'їзді в населені пункти, підземні та надземні пішохідні переходи. В Україні, за словами Караваєва, з усім цим складно, тому навряд чи варто очікувати зниження кількості аварій.
"У нас одні водії порушують тому, що погано знають ПДР, інші – тому що впевнені в безкарності через недостатній контроль на дорогах з боку поліції, – каже експерт. – Наше законодавство суперечливе, як, наприклад, стаття про покарання за пияцтво. І непрацююче, як, припустимо, штрафи за не пристебнутий ремінь, відсутність дитячих автокрісел, розмови під час руху по телефону без hands free, обмеження швидкості в містах 50 км/год. Поліція каже, що вона не "забезпечує" безпеку, а лише "контролює". Поки на третьому рівні не буде порядку, його годі чекати на другому і на першому".
Учасники смертельних ДТП: хто вишиває, хто амністований
Ми з'ясували, як склалися чи можуть скластися долі тих, хто був визнаний судом винним і був засуджений за вчинення ДТП з тяжкими наслідками.
Наприклад, харків'янка-студентка Олена Зайцева, яка була визнана судом винною в скоєнні резонансного ДТП, зараз відбуває термін в Покровському виправному центрі Дніпропетровської області. Нагадаємо, суд засудив її до 10 років, визнавши винною в ДТП, в якому загинуло 6 осіб. Це сталося в жовтні 2017 року в Харкові на вулиці Сумській. Тобто 20-річна на той час Зайцева на свободу вийде майже 30-річною. Як складеться її подальша доля, наразі можна тільки гадати.
"Зайцева відбуває термін у виправному центрі. Працює там вишивальницею. Найстаршою з жінок, які там знаходяться, є жінка віком 69 років, яка збила дитину", – розповіли нам в прес-службі південно-східного міжрегіонального управління Мін'юсту.
Також, як ми з'ясували, фігурант ще однієї гучної аварії, Андрій Полтавець, після відбування терміну за смертельну аварію знову потрапив до в'язниці. Нагадаємо, в травні 2008 року він, будучи п'яним, скоїв смертельне ДТП. Полтавця посадили до в'язниці на 10 років, але звідти він вийшов достроково. У 2017 році поліцейські знову зупинили авто під керуванням Полтавця. Він знову опинився п'яним за кермом, та ще й без водійських прав. У підсумку в грудні 2017 року Полтавець був засуджений на півтора року виправного центру. Але, як розповіла нам спікер північно-східного міжрегіонального управління Мін'юсту Ольга Кузнєцова, Андрій Полтавець звільнився за амністією влітку 2018 року.
Багато водіїв, які відсиділи терміни за смертельні ДТП, навіть після звільнення вважають себе невинними.
"Не вважав і не вважаю себе таким. І таких там більшість. За те, що збив людину, відсидів 3 роки колонії і 2 роки виправного центру. Зараз намагаюся повернутися до колишнього життя, налагодити бізнес, який практично зупинився через мою відсидку", – розповів нам учасник одного з ДТП минулих років в Дніпропетровській області.
Ще один водій, Антон Приходько, також з Дніпропетровщини, розповів нам, що знаходиться в кроці від в'язниці.
"Я збив жінку, яка перебігала дорогу в невстановленому місці, – поділився Антон. – Я зупинився, надав допомогу, викликав швидку, оплатив її лікування. Спочатку вона заспокоїлася, але потім зрозуміла, що з мене можна ще взяти грошей. Зажадала додаткову компенсацію. Але я їй заявив: зустрінемося в суді".
Як бачимо, ігнорування правил дорожнього руху може не тільки привести до ДТП з тяжкими наслідками, а й серйозно зламати долю того, хто був необережний або самовпевнений, керуючи автомобілем.
Олександр Панченко, Ігор Сєров, Сьогодні