Гальмівні диски — компоненти гальмівної системи автомобіля, що відповідають за безпечне сповільнення та зупинку. Деталі кріпляться до маточин коліс і обертаються з ними під час руху. Під час натискання на педаль гальма спеціальні колодки під тиском гідроприводу щільно притискаються до поверхні дисків, створюючи силу тертя. Завдяки цьому поглинається кінетична енергія обертання коліс, відбувається їх уповільнення. Запчастини виготовляються з високоміцних матеріалів — чавуну або сталі та мають ребра для збільшення площі контакту з колодками.
Коли змінюють гальмівні диски Регулярний контроль стану компонентів та їхня своєчасна заміна за потреби вкрай важливі для забезпечення безпеки водіння. Зношені або пошкоджені запчастини знижують ефективність гальмування, збільшують гальмівний шлях і підвищують ризик виникнення аварій. Середній термін служби складових залежить від умов експлуатації та стилю водіння, в середньому він становить 60–80 тис. км. Після цих значень або під час появи перших ознак зносу, необхідно купити гальмівні диски та замінити витратні матеріали, що вийшли з ладу. Визначити необхідність заміни можна за такими симптомами:
- вібрація та тремтіння педалі гальма під час натискання;
- нерівномірний знос колодок;
- поява тріщин, сколів, глибоких рисок на поверхні;
- сторонні звуки, скрегіт під час гальмування;
- збільшення гальмівного шляху автомобіля.
Заміна гальмівних дисків
Виробники складових і досвідчені автомеханіки завжди рекомендують ставити нові колодки під час заміни компонентів. Це зумовлено такими факторами:
- Стара фрикційна накладка вже повністю припрацьована до поверхні диска, повторюючи всі його мікронерівності та вигини. При установці нової деталі з іншою геометрією поверхні, стара колодка не зможе оптимально та рівномірно контактувати з диском. Це призведе до різкого зниження ефективності гальмування та збільшення гальмівного шляху.
- Зношена за час експлуатації колодка стирається та зменшується в товщині. Її фрикційного шару, що залишився, вже не вистачає, щоб забезпечити необхідне тертя та силу гальмування в парі з новим елементом.
- Спільне використання нового диска та старої колодки призведе до їхнього підвищеного та вкрай нерівномірного зносу. Твердіша поверхня нової деталі буде «різати» м'який шар накладок, який потоншав. Це істотно скоротить термін їхньої служби.
- Заміна тільки дисків порушує баланс всієї системи, розрахованої спочатку на певне співвідношення характеристик дисків і колодок.
Для повноцінного ремонту гальм і відновлення їхніх робочих параметрів необхідна обов'язкова одночасна заміна обох деталей. Це дозволить досягти оптимальних характеристик гальмівної системи та забезпечити безпеку під час водіння автомобіля.