Щодня ми отримуємо сотні інформаційних повідомлень, які різняться своєю тематикою, але з урахуванням зростання пропаганди й маніпуляції, не усі вони несуть правдивий характер. Наша думка формується на базі інформації, яку ми отримуємо з різних джерел: телебачення, радіо, газети, Інтернету і громадської думки. Але наскільки ця інформація є об'єктивною?
У ЗМІ є неймовірна кількість способів, як впливати на людей з метою впровадження психологічних установок для подальшої зручної поведінки.
Коли аудиторія чує або бачить якусь теле- чи відео трансляцію, відбувається вплив на психіку, шляхом активації різних форм сприйняття інформації, у людей одночасно беруть участь органи зору і слуху, тому це надає потужний ефект впливу на нас.
Насправді виявити маркери маніпуляції не так важко, як здається на перший погляд. Щодо тексту, варто пам’ятати, що не потрібно сліпо вірити тим публікаціям, у яких не вказаний автор та немає посилання на авторитетне джерело, ми не можемо бути впевнені, що цей текст на сто відсотків правдивий. Найголовнішим маркером – є заклик до дії або мова ворожнечі, можна дуже легко помітити прихований мотив у тексті.
З усіх засобів масової комунікації самим маніпулятивним є телебачення і соціальні мережі, в середньому перед телевізором або в Інтернеті ми проводимо близько чотирьох годин в день, а цього достатньо, щоб фахівці з нейролінгвістичного програмування сформували у нас уявлення і схилили нашу думку на ту чи іншу сторону.
Говорячи про маніпуляції за допомогою відео матеріалів, потрібно обов’язково звертати увагу на те, чи не є захисту представників власника каналу. Ще однією помилкою є поширення відео з неповною картинкою події.
Також маніпуляцією є створення емоційного резонансу. Це такий спосіб створення єдиного настрою у широкої аудиторії з одночасною передачею пропагандистської інформації.
Найбільше маніпуляціям підкорюється Інтернет-медіа, тут і боти, штучно накручені лайки, коментарі та усім ненависна реклама у стрічці новин.
Найпростішим психологічним захистом від пропаганди й промивання мізків – є свідоме переривання контакту з джерелом інформації, щоб давати відновитися нашому мозку від усього цього марення.
Таким чином, інформаційні повідомлення можуть містити в собі прогалини та постійно вводити свою аудиторію в оману. Знання про те, як запобігати маніпуляції, дає споживачам змогу робити певні кроки для того, щоб правильно фільтрувати те, що вони слухають, бачать та читають. Думайте та перевіряйте!
Автор: Дуравкіна Валерія
Маніпуляції в медіа та захист від пропаганди у ЗМІ
- 10 травня, 2021 21:00