25 квітня, 2024
Ми в соцмережах
  • Головна
  • Суспільство
  • Країна фейкових водіїв. В Україні процвітають схеми з купівлі водійських прав

Країна фейкових водіїв. В Україні процвітають схеми з купівлі водійських прав

  • 13 грудня, 2021 14:54
Реформи реформами, а практика купівлі водійських посвідчень в Україні зберігається й нині. Причому така ситуація вигідна усім - інструкторам та автошколам, інспекторам сервісних центрів та звичайним українцям, які свідомо обирають не знання і вміння, а легкий шлях офіційно сісти в автівку й опинитися на дорозі.

Про те, як і за скільки учні автошколи отримують посвідчення водія, йдеться в сюжеті ТСН.Тиждень.
 

Права за хабарі


Щороку в Україні 400 тисяч осіб отримують водійські посвідчення. Більшість учнів українських автошкол зізнаються – на права вони з першого разу іспити не складали, а платили за послугу щонайменше 600 доларів, іноді, навіть без уроків в автошколі.
 

"Загальна сума всього 600 доларів. Я вніс 50% відсотків суми, дав фотографії. Після чого я був автоматично записаний у автошколу, про яку я не маю жодного уявлення. Рівно за 2 місяці я зустрівся з посередником знову і дав іншу частину суми", – розповідає один із тих, хто отримав права.


Віддавши посереднику з МРЕО всі гроші, він без проблем склав теоретичний іспит: "Перші мої дві відповіді були зараховані як невірні, а далі все було вірно". А далі й практичний – водіння.

І це при тому, що вже рік екзамен фільмується на відеокамеру, а майбутній водій обов’язково має проїхатися на автодромі та містом.
 

"Камера встановлюється в районі лобового скла і дивиться на мене, на верхню частину тулуба, руки. Але роботу педалями вона не фіксує. Інструктор попереджає – педалей ногами не торкатися, він сам цим займається. А якщо потрібна підказка, не треба про це говорити, інструктор жестами все підказує", – розповідає ТСН.Тижню про схему складання практичного іспиту на отримання водійського посвідчення один з тих, хто його отримав за гроші.


В організації "Права без хабарів" підтверджують, що ця дуже хитра схема відпрацьована й діє по всій країні.

"Вона дуже прибуткова. В групі з 30 осіб, переважно, складають чесно лише 2-3 особи. Лише 10%", - розповідають ТСН.Тижню активісти організації.
 

Приходять з правами і не знають, куди вставляти ключ


Як правило, вирішувати питання майбутнім водіям допомагають в автошколах. Річ у тім, що там ніхто не зацікавлений навчити.
 

"Школа не дуже зацікавлена чесно навчати, бо тоді вони будуть менше передавати в сервісний центр. Сервісний центр може забрати в них ліцензію. А ліцензія – це їхній хліб! – розповідають ТСН.Тижню в "Права без хабарів". – По суті, школи зараз стали підрозділом сервісного центру МВС і мусять збирати хабарі з учнів… Зокрема, львівський сервісний центр на місяць передає на гору 3 млн хабарів, які їм несуть за посвідчення водія".


Власник і викладач однієї зі столичних автошкіл – Валерій – працює п’ять років, тож добре знає рівень підготовки майбутніх водіїв. Він розповідає ТСН.Тижню, як до його школи іноді звертаються українці вже з посвідченнями водія, але, сідаючи в автомобіль, вони навіть не знають, як вставити ключ.
 

"Так і каже: "Я жодного разу в машині не була!". Тобто людина сідає в машину, маючи водійське посвідчення, і навіть не знає, де ключ вставляти", – розповідає Валерій.


ТСН.Тиждень провів експеримент і попросив досвідченого автогонця та викладача контраварійного водіння Андрія проінспектувати киянку Оксану, яка закінчила автошколу й має водійське посвідчення. Найлегша вправа – об’їхати усі конуси і жодного не зачепити. Але… Ще на етапі початку руху Оксана допускає кілька суттєвих помилок – не пристебнулася, не зняла автомобіль зі стояночного гальма. Далі – більше. У дівчини "плуталися руки" під час роботи з кермом, тобто навіть крутити його правильно Оксану в автошколі не навчили.

"Проїхавши першу базову вправу можу сказати, що в автошколі вас не навчили навіть налаштовувати сидіння, користуватися педалями… Якби ми виїхали у місто, то вже три машини б збили. Рано вам у місто", – переконаний інструктор Андрій.

 


Друга вправа – проїхати так само, тільки заднім ходом, Оксані також не вдається.

"В автошколі я тільки в ворота заїжджала, коли складала іспит, і все. У нас такої змійки не було", – розповіла дівчина ТСН.Тижню.

Інструктор Андрій констатує, що в компетенції та професіоналізмі тих, хто вчив Оксану водити авто, можна сумніватися. А такі випускники автошкіл, як Оксана, каже Андрій, жахлива реальність та одна з причин шаленої кількості ДТП в Україні.
 

Немає інституту підготовки інструкторів


Щороку у нас видають 400 тисяч водійських посвідчень, нині працює більш як 1800 шкіл, іще більше інструкторів. Але в країні немає інституту підготовки інструкторів. Їх у нас ніхто не вчить! І ніхто не перевіряє.

Щоб викладати, потрібно мати лише трішки водійського стажу, скласти теоретичний та практичний іспити. Причому останній - точно такий самий, як і для звичайних автолюбителів. Тож інструктори у нас часто - випадкові люди.
 

"Одна автошкола попросила навчити інструкторів. Так от, з трьох один не зумів з першого разу припаркуватись в паралельну парковку, один не зумів заїхати в гараж заднім ходом, а третій, більш-менш криво, але все зумів зробити", – розповідає викладач контраварійного водіння Андрій.


Все це - результат добре продуманих схем на ринку автошкіл, які дозволяють українцям права мати, а знання кермувати автомобілем – ні.
 

"По суті, школа виступає посередником між сервісним центром і учнем у можливості отримати заповітне водійське посвідчення. В школі існує конвеєр, і директор каже: "У нас має бути якнайбільше учнів, які не здають самостійно, тому що ми заробляємо на цьому кошти"", – пояснює власник автошколи Валерій просту, але дієву схему.


Чоловік заробляти таким чином принципово не захотів.
 

"Декому це не сподобалося, що ми приведемо учнів, які готові і які будуть складати іспит. І тиск відчувався, – каже Валерій ТСН.Тижню. – Нам начальник сервісного центру навіть казав: "Може, ви вже закриєтеся пошвидше, ви вже так всіх дістали"".


Апогей конфлікту між контрольним органом – регіональним сервісним центром МВС - та школою стався торік.

"Нас викликали на комісію, де сказали, що через три дні вона буде розглядатися питання про припинення діяльності закладу. І це може бути з кожною автошколою! Тільки директор автошколи йде у розріз з думкою представника контролюючого органу, його одразу можуть викликати на комісію і знайти в нього будь-які недоліки", – розповів Валерій ТСН.Тижню.

Комісія дала автошколі Валерія 30 днів на виправлення сумнівних недоліків, але, не дочекавшись встановленого строку, взяла й позбавила школу акредитації. Школа пішла до суду й виграла в першій інстанції.

"Ми вперше в Україні виграли суд проти регіонального сервісного центру щодо діяльності автошкіл", – наголошує Валерій.

Та судитися звичайній автошколі із сервісним центром МВС, справа непроста. Школа вже дійшла до Верховного суду. І тепер слово за ним.
 

Недобросовісних працівників карають, – МВС


У головному сервісному центрі МВС, який видає водійські посвідчення й акредитації автошколам, запевняють, що з порушеннями у стінах автошкіл активно борються.
 

"Є інформація, яка доноситься, ми її не покриваємо – ми реагуємо на неї. Ви знаєте скільки затримань було пов’язано з цим? У нас близько 30 працівників цьогоріч покарано. Ми не можемо контролювати кожного. У нас 500 екзаменаторів в Україні", – повідомляють у МВС.


У МВС обіцяють змінити порядок складання іспитів та підтвердили, що інститут підготовки та контролю інструкторів за 30 років так і не створили й натякнули, що країна куплених водійських посвідчень вигідна всім – інструкторам та автошколам, які мають свій відсоток: інспекторам сервісних центрів  і звичайним українцям – які свідомо обирають, легший  та швидший шлях. Тільки за таку зручність доведеться розплачуватися нам та нашим дітям смертями та каліцтвами на дорогах.

Оксана Радіонова, Наталка Волосацька, Олександр Ребенчук та Андрій Вєтошкін / ТСН Тиждень, 1+1
Поділитись

Новини по темі: